BOEK RECENSIE ‘VERGEEF ME’ VAN WALLY LAMB

Coks Feenstra · Ontwikkelingspsychologe

3 de juni de 2016

Dit boek beschrijft het levensverhaal van de eeneiige tweeling Thomas en Dominick. Een van hen ontwikkelt op zeventienjarige leeftijd een psychische stoornis, paranoide schizofrenie.

De jongens groeien op in een agressieve, violente gezinssituatie, met een liefdevolle, maar onderdanige moeder en een harde stiefvader die de gevoeligheid van beide jongens niet begrijpt noch tolereert. Met harde hand probeert hij die er uit te slaan, met name bij een van de jongens, de meest zachte van de twee. Is dat het zetje die de latent aanwezige geestesziekte doet ontstaan? Studies over dit thema geven daar vooralsnog geen defnitieve uitslag over. Het lijkt me plausibel.

Het boek geeft de relatie tussen de jongens prachtig weer, de verbondenheid en de drang tot loskomen in de puberteit, met name van de ‘sterkere’ helft. De zorg voor elkaar, de jaloezie, de afhankelijkheid, het gemis van contact als de een niet meer te bereiken is, het begrip en inzicht in de vreemde gedragingen van de één, de gevoelens van de overgebleven tweeling: alles is aanwezig. De schrijver geeft er blijk van een tweelingrelatie heel goed te kennen.

De een wordt al jong de ‘bewaker’ van de ander, wwaarbij moeder ook nog eens een extra duitje in het zakje doet. Dit is een te zware last die hun relatie geen goed doet.

Voor wie echt een tweelingrelatie wil leren kennen en begrijpen, is dit boek een aanrader. Maar ook voor studenten psychologie of psychiatrie raad ik dit boek aan. Zelfs als verplichte lectuur, want het geeft een kijkje in de modus operandi van de medische psychiatrische wereld. Niet enkel in negatieve zin (hoewel wel zeer aanwezig en zeer schrijnend), maar ook in het positieve, vanwege het wijze inzicht en behandelingswijze van de vrouwelijke psychiater.

Het is een adembenemend boek. Ik moest het vaak wegleggen vanwege alle emoties die de snel op elkaar volgende gebeurtenissen bij me opriepen. Het is heftig en zeer emotioneel. En tegelijkertijd is het zo’n boek dat je, eenmaal uit, mist.

Ik zou graag willen weten hoe deze schrijver (geboren in 1950) zijn kennis over tweelingen heeft opgedaan. Hij is zelf opgegroeid met zussen (zat daar een tweeling bij?). Zijn website: http://www.wallylamb.net/ toont geen details daarover.

Hoe het ook zij, zonder meer een fantastisch boek.

Coks Feenstra

Originele titel: I know this much is true